Asertywność, pewność siebie i zdolność do rywalizacji – te cechy najczęściej przypisywane są osobom postrzeganym jako przedsiębiorcze. Czy jednak charakter jest najważniejszy w zarządzaniu swoim biznesem? A może równie ważna jest osobowość, płeć i społeczne otoczenie? Co naprawdę sprawia, że ktoś jest lub staje się przedsiębiorcą?

praca kariera biznes firma kobietaFot. Pixabay.com

Prowadzenie własnej działalności nieodłącznie wiąże się z niepewnością. Ciągła rywalizacja z konkurencją, tworzenie innowacyjnych rozwiązań czy konieczość zainteresowania klientów swoim produktem to tylko kilka z wielu trudnych elementów zarządzania własną firmą. Na dodatek przedsiębiorca nigdy nie może być pewny sukcesu, a nawet najdokładniejsze symulacje nie są w stanie zagwarantować powodzenia. Stres związany z taką ilością niemożliwych do przewidzenia zmiennych jest dla większości ludzi nieprzyjemny, a nawet nieznośny. Nie lubimy nie wiedzieć, co się wydarzy, a mimo to jest wśród nas spora grupa, która mimo wszystkich niewiadomych ochoczo podejmuje działania, których skutków nie da się w 100 procentach przewidzieć.

Co wyróżnia przedsiębiorcę?

Przede wszystkim zgoda na tolerowanie ryzyka i dobra tolerancja wspomnianego stanu niepewności. To ona, razem z wiarą we własne sprawstwo, jest kluczowym predyktorem postaw przedsiębiorczych. Idealny człowiek interesu uważa się za osobę skuteczną, ufa w swoje zdolności i kompetencje, nie obawia się potencjalnych problemów i nie unika trudnych zadań.

Warto podkreślić, że znoszenie dużej niepewności to znacznie więcej niż gotowość podejmowania ryzyka. Ryzyko można w mniejszym lub większym stopniu skalkulować – chociażby szacując liczbę potencjalnych klientów. Niepewność przypomina bardziej działanie po omacku, gdy nie wiemy, co nas spotka za rogiem – na przykład istotna zmiana przepisów, która może wywrócić do góry nogami fundamentalne założenia danego biznesu. Przedsiębiorca musi być zatem naturalnie gotowy do reagowania na zmiany stale zachodzące w jego otoczeniu.

Inne cechy charakteryzujące dobrego przedsiębiorcę to przede wszystkim: kreatywność, chęć przewodzenia innym, sumienność, niezależność i otwartość na nowe doświadczenia. Ważna jest również umiejętność wszechstronnej analizy oraz przewidywania potencjalnych scenariuszy. Ludzie z wrodzoną smykałką do biznesu interesują się różnymi zjawiskami w momencie, gdy nie są one jeszcze widoczne dla wszystkich. Nasłuchują ledwo słyszalnych sygnałów na rynku, zbierają informacje z różnych źródeł, obserwują, czytają i analizują. I nieustannie uczą się.

nauka wiedza kompetencje pracaFot. Pixabay.com

Wbrew pozorom ludzie odnoszący sukces w biznesie rzadko miewają świetne oceny w szkole. Wielu z nich nie ukończyło studiów. Zamiast czerwonego paska na świadectwie mają coś innego, czego nie można się nauczyć: wrodzoną potrzebę osiągnięć i niezależności. To ona pcha ich do działania, a połączona z ciekawością świata i łatwością w nawiązywaniu kontaktów jest gwarantem powodzenia – jeśli nie za pierwszym razem, to za którymś z rzędu na pewno. W ten też sposób „rodzą się” seryjni przedsiębiorcy, którym największą satysfakcję sprawia inicjowanie nowych projektów biznesowych i którzy nudzą się, gdy ich firma wkracza na poziom stabilnego rozwoju.

Siła biznesowego otoczenia

Jeżeli biznesmeni żyją w państwie, w którym panuje przyjazny klimat dla przedsiębiorczości, przełożenie tych pojawiających się na horyzoncie trendów w materialny sukces przyjdzie im dużo łatwiej niż konkurentom borykającym się z administracyjną niechęcią.

Ów klimat przedsiębiorczości determinują m.in. taki czynniki, jak ogólny poziom zaufania do ludzi i instytucji oraz poczucie bezpieczeństwa. Oprócz społecznych nastrojów, jakie panują w danym kraju, istnieją także czynniki twarde, związane z polityką państwa, prawem podatkowym i gospodarczym czy legislacyjnymi ułatwieniami w zakładaniu firm.

Także kultura panująca w danym kraju i ogólne przekonania ludzi mają niebagatelne znaczenie dla rozwijania przedsiębiorczości. Sposób, w jaki społeczeństwo postrzega biznesmenów, mocno wpływa na to, ilu ich faktycznie pojawia się na rynku.

W Polsce obserwujemy obecnie dwa istotne zjawiska. Z jednej strony posiadanie własnego biznesu stało się popularne. Kiedy przeprowadziliśmy badania wśród kandydatów na studia z zarządzania i przywództwa, wielu z nich rozważało samozatrudnienie czy założenie start-upu lub już posiadało własne firmy. Z drugiej jednak strony ciągle pokutuje wyniesione z czasów PRL przekonanie o nieuczciwości i nierzetelności „prywaciarzy”. Obie postawy społeczne wpływają na chęć prowadzenia własnej działalności: pierwsza ją wspiera, druga niszczy – twierdzi dr Magdalena Kaczmarek, psycholog przedsiębiorczości na Uniwersytecie SWPS.

Przedsiębiorczość jest kobietą

Stereotypowe cechy przedsiębiorcy są typowo męskie: drapieżny, ambitny, zorientowany na sukces, pewny siebie. Niektóre z tych powszechnych przekonań (np. łączenie zamożności z brakiem moralności) są nieprawdziwe, ale mogą skutecznie zniechęcać do prowadzenia własnego biznesu. Dotyczy to szczególnie kobiet, dla których opinia otoczenia jest ważniejsza niż ma to miejsce u mężczyzn.

Wsparcie społeczne, jakie panie uzyskują od bliskich osób – zarówno w formie realnej pomocy, jak i czasem zwykłego dodania otuchy – ma silniejszy związek z losami ich firm niż w przypadku mężczyzn. Kobiety bez wsparcia radzą sobie gorzej niż panowie, za to – jeśli już je mają – korzystają na tym zdecydowanie bardziej. Dlatego dla kobiet, które chciałyby założyć własny biznes, ważne jest przebywanie w otoczeniu osób prowadzących własne firmy lub pracujących w wolnych zawodach np. rodzica, małżonka lub przyjaciół. Mogą wtedy łatwiej zdobyć przekonanie, że przedsiębiorczość jest pisana także im.

Badania pokazują, że jeśli ktoś w naszym najbliższym otoczeniu prowadzi własną firmę, jesteśmy bardziej skłonni do podjęcia tego rodzaju ryzyka na własną rękę. Dotyczy to zwłaszcza osób, które mają biznesmenów w rodzinie. Dzięki nim zdobywają wiedzę, jak radzić sobie z problemami, uczą się, na czym polega prowadzenie biznesu i gromadzą kontakty – dodaje ekspertka Uniwersytetu SWPS.

Dodatkowo kobiety w związkach poświęcają więcej czasu niż mężczyźni na prowadzenie domu i wychowanie dzieci. Istotne jest więc wsparcie od partnera i jego gotowość do przejęcia części obowiązków rodzinnych. Dla pań kluczowe jest także wchodzenie w stowarzyszenia i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez biznesmenki. Mogą w ten sposób nawiązać kontakt z kobietami, którym udaje się prowadzenie własnej firmy, zbudować sieć kontaktów i dzięki temu łatwiej podjąć decyzję o rozpoczęciu własnej działalności. Obecnie coraz więcej kobiet wybiera ten rodzaj kariery. Według statystyk obecnie w Polsce notuje się jeden z najwyższych na świecie wskaźnik kobiet prowadzących swoją firmę (pisaliśmy o tym tutaj: „Kobiety biorą firmy w swoje ręce”).

kobieta siła kobiet współpracaGrafika: Pixabay.com

Rodzina, przyjaciele, znajomi i sieci biznesowych kontaktów ważne są oczywiście nie tylko dla pań. Biznes w całości opiera się na społecznych więziach, które w pewnych okolicznościach zaczynają generować materialną korzyść.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją działalność, otaczaj się przedsiębiorcami, korzystaj z ich doświadczenia i buduj sieć znajomości. Tego rodzaju praktyki pomogą ci zrozumieć, że każda osoba prowadząca firmę jest inna i nie ma jednego uniwersalnego zestawu cech, które predestynują do rozpoczęcia własnej działalności oraz gwarantują osiągnięcie sukcesu. Przygotuj się na to, że przedsiębiorca żyje w stanie ciągłej niepewności. Jeśli umiesz poradzić sobie z tym uczuciem, prawdopodobnie będzie ci łatwiej prowadzić własny biznes – podsumowuje Magdalena Kaczmarek.


W przygotowaniu tego artykułu wykorzystałam materiały prasowe Uniwersytetu SWPS.

 


Biorą udział w konwersacji

Komentarze (12)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
This comment was minimized by the moderator on the site

Fakt, ze posiadanie w swoim otoczeniu osoby, ktora z dobrym skutkiem prowadzi wlasny biznes jest dobra zacheta do sprobowania samemu, tym bardziej, ze mozna spytac te osobe o pewne podstawowe porady.

This comment was minimized by the moderator on the site

Tak, korzystanie z czyjegoś doświadczenia to dobra praktyka. Nie tylko w życiu zawodowym.

This comment was minimized by the moderator on the site

Uważam że nie tylko kobiety zwracają uwagę na to co pomyśli otoczenie - mężczyźni również i moim zdaniem w równym stopniu.

This comment was minimized by the moderator on the site

Mężczyźni w większym stopniu potrafią się koncentrować przede wszystkim na swoich zadaniach. Kobiety są nastawione na budowanie relacji i więzi, stąd ta różnica. To nie znaczy, że te "organiczne" cechy są wadami, bo każda z nich ma swoje zalety w...

Mężczyźni w większym stopniu potrafią się koncentrować przede wszystkim na swoich zadaniach. Kobiety są nastawione na budowanie relacji i więzi, stąd ta różnica. To nie znaczy, że te "organiczne" cechy są wadami, bo każda z nich ma swoje zalety w określonych sytuacjach.

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Na temat różnic w stylach przywództwa i prowadzenia biznesu przez kobiety i mężczyzn napisano już sporo książek. Pierwsze tytuły, które przychodzą mi do głowy, to "Lean in. Włącz się do gry", "Czas na atak" oraz "Kobiety górą". Tytuły specjalnie...

Na temat różnic w stylach przywództwa i prowadzenia biznesu przez kobiety i mężczyzn napisano już sporo książek. Pierwsze tytuły, które przychodzą mi do głowy, to "Lean in. Włącz się do gry", "Czas na atak" oraz "Kobiety górą". Tytuły specjalnie moim zdaniem brzmią agresywnie, po to właśnie, by dodać kobietom-przedsiębiorczyniom odwagi. Polecam, bo w środku można znaleźć sporo ciekawostek psychologicznych, wyników badań i podpowiedzi, jak wykorzystać swój kobiecy potencjał w zarządzaniu

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Dziękujemy za podpowiedź! Wiedzy nigdy za dużo

This comment was minimized by the moderator on the site

Zdecydowanie nie jest to coś dla mnie ;).

This comment was minimized by the moderator on the site

Grunt to pracować tak, by było nam w pracy dobrze. Stąd tytuł całego naszego działu.

This comment was minimized by the moderator on the site

Mnie najbardziej pomagała skala wyzwań, jakże szersza, kiedy działa się we własnej firmie. Czy drobne, czy większe, niejako same wyzwalały odpowiednie cechy przedsiębiorczej osobowości.

This comment was minimized by the moderator on the site

Własny biznes to też ogromna odpowiedzialność - za wszystko, co się w firmie dzieje. Dlatego chylimy czoła przed każdym, komu się go prowadzić w sposób skuteczny i etyczny.

This comment was minimized by the moderator on the site

ciekawy wpis

This comment was minimized by the moderator on the site

Dziękujemy!

Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

  1. Posting comment as a guest.
Rate this post:
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

NA DOKŁADKĘ

Cały świat zajada się plastikiem
Cały świat zajada się plastikiem
Milion składa się z groszy – oszczędzanie też jest slow
Milion składa się z groszy – oszczędzanie też jest slow
Czy kariera przedsiębiorcy jest dla ciebie?
Czy kariera przedsiębiorcy jest dla ciebie?
21 udowodnionych korzyści z ruchu
21 udowodnionych korzyści z ruchu
Lampy z natury
Lampy z natury
Miodówka Zbyszka – recepta na jesienne wieczory
Miodówka Zbyszka – recepta na jesienne wieczory
Topinambur – kochaj albo rzuć
Topinambur – kochaj albo rzuć
Domowa wegeta na trzy sposoby
Domowa wegeta na trzy sposoby
previous arrow
next arrow
Slider