Każdy z nas słyszał, że ruch to zdrowie, a w zdrowym ciele tkwi zdrowy duch. Tylko co to konkretnie znaczy? Przedstawiamy 21 najważniejszych, potwierdzonych naukowo korzyści z regularnej aktywności fizycznej.

zumba ćwiczenia sport zdrowie fitness treningFot. Pixabay.com

Wraz z postępem nauki w dziedzinie fizjologii i medycyny cały czas przybywa dowodów na to, że ludzie aktywni fizycznie są zdrowsi i żyją dłużej w porównaniu do osób prowadzących siedzący tryb życia. Dlatego coraz więcej ekspertów od zdrowia publicznego nawołuje lekarzy do rutynowego przepisywania swoim pacjentom różnych form ruchu – niejako „na receptę”, obok przepisywanych farmaceutyków i innych metod terapeutycznych.

Jaka aktywność fizyczna dobra dla zdrowia?

Aby móc cieszyć się prozdrowotnymi efektami ruchu nie trzeba wcale uprawiać go w wymiarze sportowym, wyczynowym. Wystarczy do tego umiarkowana, lecz co najważniejsze, regularna aktywność fizyczna, taka jak choćby codzienne maszerowanie. Badanie The Harvard Nurses Health Study, analizujące zwyczaje ponad 200 tys. kobiet na przestrzeni 30 lat, wykazało, że już 30 minut marszu dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju chorób serca, udaru mózgu i cukrzycy o 30-40 proc., a raka piersi o 20-30 proc. Z innych dużych badań populacyjnych, wynika, że 30 minut spacerowania dziennie przez 5 dni w tygodniu wydłuża życie średnio o 3,5 roku.

Argumentów zachęcających do podejmowania regularnej aktywności jest jednak dużo więcej. Przedstawiamy 21 najlepiej przebadanych i udokumentowanych efektów zdrowotnych ruchu.

Ruch wydluza zycie i leczy infografika PAP

Specjaliści Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zalecają przyjęcie następujących zwyczajów odnośnie aktywności fizycznej:

  • dzieci i młodzież od 5 do 17 lat: co najmniej 60 minut dziennie,
  • dorośli: tygodniowo co najmniej 150 minut aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności albo 75 minut aerobowej aktywności o dużej intensywności – np. pompki, brzuszki, skakanie na skakance, bieganie, jazda na rowerze, aerobik, pływanie, taniec, sportowe gry zespołowe, marsze.

Są to normy dla ludzi zdrowych. Osoby chore, szczególnie przewlekle, swoją ilość, intensywność i formę ruchu powinny skonsultować z lekarzem.

Z danych opublikowanych niedawno w The Lancet Global Health wynika, że blisko jedna trzecia dorosłych na świecie (28 proc.) rusza się zdecydowanie za mało (zaliczane są do nieaktywnych fizycznie). W tym kontekście warto przypomnieć, że WHO traktuje siedzący tryb życia jako jeden z pięciu najważniejszych czynników ryzyka rozwoju niezakaźnych chorób przewlekłych (tzw. chorób cywilizacyjnych, w tym m.in. chorób układu krążenia, chorób metabolicznych i nowotworów). Eksperci szacują, że nieruchomy tryb życia jest główną przyczyną nawet do 25 proc. zachorowań na raka jelita grubego oraz piersi, 27 proc. przypadków cukrzycy i 30 proc. – choroby niedokrwiennej serca.

Wiktor Szczepaniak (zdrowie.pap.pl)

 


Biorą udział w konwersacji

Komentarze (7)

Ocena 0 z 5 na podstawie 0 głosów
COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Nic tylko się ruszać właśnie przekonuję samą siebie

COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Jesteśmy na podobnym etapie

COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Ruch to zdrowie...każdy to wie. Mnie niestety dor uchu zraziły zajecia WF-u w szkole: bieganie na czas, na wytrzymałość w brzydkiej pogodzie.
Ale teraz wiem, że koleżanka dla swoich uczennic zamiast biegania proponuje aerobik, zumbe, siłowienie...

Ruch to zdrowie...każdy to wie. Mnie niestety dor uchu zraziły zajecia WF-u w szkole: bieganie na czas, na wytrzymałość w brzydkiej pogodzie.
Ale teraz wiem, że koleżanka dla swoich uczennic zamiast biegania proponuje aerobik, zumbe, siłowienie i dziewczyny są zadowolone

Czytaj więcej
COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Faktycznie wf może zniechęcić, ale przy obecnych, proponowanych formach aktywności wystarczy chcieć

COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Nie wszystkie fakty znałam! Dziękuję- posyłam dalej.

COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Cieszymy się, że artykuł ma taki odzew

COM_KT_COMMENT_MINIMIZED_BY_MODERATOR

Ruch to zdrowie i tego się trzymam bardzo fajne fakty - lubię się dowiadywać nowych rzeczy

Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

  1. Opublikuj komentarz jako gość.
COM_KT_RATE_THIS_POST:
Załączniki (0 / 2)
Udostępnij swoją lokalizację

SPECJALNOŚĆ ZAKŁADU

Medycyna wsłuchana w pacjenta
Medycyna wsłuchana w pacjenta
Maseczka z kwiatu paproci
Maseczka z kwiatu paproci
Happy food czyli przez żołądek do szczęścia
Happy food czyli przez żołądek do szczęścia
Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Black Friday to dopiero początek!
Black Friday to dopiero początek!
Rocznie zjadamy 2 kg chemii. NIK bije na alarm
Rocznie zjadamy 2 kg chemii. NIK bije na alarm
Uważnie przez życie
Uważnie przez życie
Terapia futerkowa
Terapia futerkowa
previous arrow
next arrow
Slider