Quinoa to inaczej komosa ryżowa, znana również jako ryż peruwiański, który odkryłam stosunkowo niedawno. Zawsze szukałam alternatywy dla ziemniaków i często gotowałam różnego rodzaju kasze: jaglaną, pęczak, gryczaną, czasami ryż lub soczewicę. Od czasu do czasu zaczęłam więc podawać do mięs także komosę. A potem zaczęłam wykorzystywać ją nie tylko do obiadu.

Dzikie rośliny jadalne zostały uszlachetnione, podniesione do rangi fenomenu, czegoś wykwintnego, ale pierwotnie były bazą ubogiej kuchni. Jadło się je z tym, co było w domu – mówi Łukasz Łuczaj, botanik i propagator dzikiej kuchni. W rozmowie z nami podpowiada, jak i dlaczego warto dodać odrobinę „dzikości” do codziennego jadłospisu.

Są młodzi. Spotykają się dla towarzystwa i dla gotowania. Idą razem na bazar, by kupić marchewkę, ser czy truskawki. Na tym jednak nie poprzestają, bo do Slow Food Youth zapraszają wszystkich zainteresowanych sezonowym i dobrym jedzeniem.

Syrop z fiołków i racuchy z babką lancetowatą to potrawy, które śmiało mogłyby zapoczątkować powstanie nowej odsłony kuchni polskiej. Na naszych łąkach i w lasach można spotkać mnóstwo roślin, które pozwalają na stworzenie współczesnych tradycji kulinarnych. O tym, co i dlaczego warto tam zbierać, opowiada Małgorzata Kalemba - Drożdż, autorka książki „Pyszne chwasty” - zbioru ponad stu przepisów z wykorzystaniem niecodziennych składników i zarazem praktycznego przewodnika po chwastach polskich.

Znana także jako dziki kardamon, galanga lub galgan chiński. Pochodząca z Dalekiej Azji alpinia należy do rośliny imbirowatych. W kuchni wykorzystywana jest na ogół w postaci sproszkowanych kłączy. Jej smak i zapach przypominają imbir, ale są wyraźnie delikatniejsze. Galanga jest typowym składnikiem kuchni tajskiej, indyjskiej i chińskiej, a najbardziej znaną potrawą przygotowywaną z jej użyciem jest nasi goreng, będąca narodowym daniem kuchni indonezyjskiej.

Zieleń to kolor życia, radości, spokoju i harmonii. Gdy pojawia się na talerzu, symbolizuje dodatkowo zdrowie. Pierwszy dzień wiosny witamy zatem zielonymi przepisami.

By pracować efektywnie, potrzebujemy właściwego „paliwa” - posiłków, które dodadzą nam sił, wigoru i wzmocnią umysł. Słodka drożdżówka lub hot dog zdecydowanie nie spełnią tego zadania, w przeciwieństwie do prostych i pysznych dań, które można przygotować w domu. Przedstawiamy cztery przepisy na lunch łączące dobroczynne właściwości ze świetnym smakiem.

Aromatyczny domowy tarty chrzan jest wspaniałym dodatkiem do wielu dań. Wprawdzie w każdym supermarkecie można kupić słoiczek tego przysmaku, jednak własnoręcznie wykonana przyprawa ma tę przewagę, że może być skomponowana zgodnie z naszymi preferencjami i upodobaniami. Każda pani domu zna wiele zastosowań chrzanu w formie tartej. W jaki sposób przygotować ten przysmak i jakie są jego walory, oprócz oczywiście niezapomnianego smaku?

Bycie weganinem nie musi oznaczać rezygnacji z jedzenia w trybie fast. Dowodem tego są Krowarzywa - mały bar położony w centrum Warszawy, w którym można do woli zajadać się wegańskimi burgerami – na miejscu i na wynos. Jego twórcy udowodnili, że burgera da się zrobić z każdej rośliny, nawet mleczu.

Rozsądna i zarazem smaczna dieta to podstawa zdrowego życia, która nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionych dań. Wiele z nich można „odchudzić” lub wzbogacić, zamieniając dobrze znane składniki na inne, znacznie lżejsze i bogate w niezbędne składniki odżywcze.

GOTUJ Z NAMI

Cudowny eliksir z jabłek
Cudowny eliksir z jabłek
Quinoa - komosa ryżowa
Quinoa - komosa ryżowa
Biurowy slow food
Biurowy slow food
Chrzan tarty - pikantny i zdrowy dodatek
Chrzan tarty - pikantny i zdrowy dodatek
Chwasty polskie
Chwasty polskie
Coś za coś, czyli makaron z cukinii
Coś za coś, czyli makaron z cukinii
Czosnek niedźwiedzi – prosto z kuchni czarownicy
Czosnek niedźwiedzi – prosto z kuchni czarownicy
Dolce vita – rozważania o stewii i ksylitolu
Dolce vita – rozważania o stewii i ksylitolu
Arrow
Arrow
Slider